Psychoterapia indywidualna

Kontakt z pacjentem rozpoczyna się od momentu podniesienia słuchawki i rozpoczęcia rozmowy z kimś cierpiącym, kto dzwoni do nas aby umówić się na spotkanie.

Powodów cierpienia może być wiele: poczucie, że jest się kimś nieważnym i bezwartościowym, poczucie zagubienia w życiu społecznym i rodzinnym, brak nadziei, że można sobie poradzić z kłopotami, rozsypujący się związek, problemy wychowawcze, śmierć lub choroba bliskiej osoby, lęki i fobie, objawy psychosomatyczne, kiedy ciało wyraża cierpienie psychiczne.

Bez względu na to jaki jest to powód, osoba, która do nas dzwoni, potrzebuje zrozumienia, szacunku dla swojego cierpienia oraz odpowiednich warunków, aby tym cierpieniem się zająć. Te warunki oferuje psychoterapia psychoanalityczna, którą prowadzę.

Pomoc indywidualna rozpoczyna się od wstępnych spotkań, inaczej konsultacji, których celem jest nazwanie wstępnie problemu i głębszych przyczyn, które na niego wpłynęły. Na konsultacjach terapeuta wraz z pacjentem wspólnie zastanawiają się co do dalszej formy pomocy oraz ustalają warunki  pracy.

Praca psychoterapeutyczna opiera się na dialogu pomiędzy psychoterapeutą i pacjentem. Celem tego dialogu jest rozpoznanie świata wewnętrznego pacjenta: jakie dylematy przeżywa, jakie ma konflikty wewnętrzne, jak nieświadoma sfera wpływa na życie pacjenta i je komplikuje, jak układają się relacje pacjenta , w tym też z terapeutą.

Nieświadomość poznajemy np. poprzez fantazje i sny, co pozwala zrozumieć jak ta część naszej psychiki wzbogaca lub hamuje nasze życie codzienne oraz nasze relacje.

Zadaniem terapii psychoanalitycznej jest wsparcie:

• możliwość rozwoju,
  • zrozumienie siebie,
  • przejście kryzysu,
  • odnalezienie się w relacjach z ważnymi dla pacjenta osobami,
  • poradzenie sobie z trudnymi wydarzeniami (choroba, niepełnosprawność, śmierć),
  • przeżycie uczuć związanych z traumami z dzieciństwa.